Nový supravodivý fotoaparát bude na Havaji lovit exoplanety

30.11.2020 - Stanislav Mihulka

Unikátní supravodivý snímkovač MEC, pracující na havajském teleskopu Subaru, posune hranice našich možností v přímém zobrazování a zkoumání exoplanet

<p>Nový snímkovač MEC s rozlišením 20 160 pixelů je součástí havajského teleskopu Subaru.</p>

Objev první exoplanety je starý již přes tři desítky let. Za tuto dobu jsme objevili více než čtyři tisíce dalších planet mimo naši Sluneční soustavu. Naprostá většina – přibližně 97 % všech potvrzených exoplanet bylo objeveno nepřímými detekčními metodami, zejména radiálním měřením rychlosti hvězdy a tranzitní metodou a většina těchto objevů jde na vrub vesmírným teleskopům. Pro pozemní teleskopy jsou tyto vzdálené světy obtížně pozorovatelné, přičemž největší překážkou je v tomto případě pozemská atmosféra, která nám komplikuje výhled do vesmíru. S pokročilou technologií by se to ale mělo změnit.

Tým amerických a japonských odborníků vyvinul unikátní fotoaparát, který instalovali na teleskop Subaru v astronomickém komplexu Mauna Kea Observatories na vrcholu havajské hory Mauna Kea. Jde o zařízení MKID Exoplanet Camera (MEC), jehož hlavním úkolem bude právě pořizování snímků, které přímo zobrazí planety u cizích hvězd.

Supravodivý lovec exoplanet

Fotoaparát MEC se 20 160 pixely je největší supravodivou kamerou světa co do počtu pixelů. Pracuje při teplotě pouhých 90 milikelvinů, tedy při teplotě jen nepatrně vyšší, než je absolutní nula. Zároveň jde o první trvale instalovanou supravodivou kameru, která pracuje v optické a blízce infračervené oblasti elektromagnetického spektra.

TIP: Nový teleskop má pátrat po životě na planetě Proxima b

Přímé zobrazování planet je velmi komplikované. Jak uvádí Sarah Steiger z americké University of California, planety jsou obvykle asi milionkrát méně jasné, než jejich hvězda. Je to jako pokoušet se vyfotit z letadla světlušku na plně osvíceném fotbalovém stadionu.

Podstatná výhoda kamery MEC spočívá v tom, že pracuje velice rychle. Díky tomu může držet krok se systémem adaptivní optiky Subaru Coronagraphic Extreme Adaptive Optics (SCExAO), což dále zvyšuje kvalitu pořizovaných snímků. Výsledkem toho je, že teleskop Subaru s kamerou MEC posune naše hranice možností v přímém zobrazování exoplanet a zároveň také ve hledání obyvatelných nebo přímo obývaných planet.