Nový tip na hubnutí? Myši bez čichu ztrácejí na váze i při tučné stravě

09.07.2017 - Stanislav Mihulka

Čich u myší rozhoduje o tom, jestli budou spalovat tuk nebo si ho ukládat do zásoby. Fungovalo by to i u lidí?

Myš -<p>Myši bez čichu se mohou cpát jídlem a stejně nepřiberou</p>
Myš -

Myši bez čichu se mohou cpát jídlem a stejně nepřiberou

Čich hraje zřejmě mnohem větší roli v jídle, než jsme si zatím mysleli. Zdá se, že když jíme jídlo bez čichu a tím pádem i bez vůně, má to vliv nejen na náš požitek z jídla, ale také na trávení a metabolismus.

Méně vůně, méně kil

Nedávno to zjistili vědci, kteří ve svých experimentech použili myši geneticky upravené tak, aby neměly žádný čich. Když tyhle myši a spolu s nimi i běžné laboratorní myši krmili tučnou stravou, s překvapením zjistili, že myši bez čichu ve výsledku hubly.

Experimentátoři si nejdřív mysleli, že myši bez čichu toho snědí méně. Ale nebylo to tak. Myši se krmily prakticky stejně. Přesto myši bez čichu za dobu experimentu shodily nemalých 16 procent své váhy.

TIP: Čeho se dočkají stresovaní rodiče? Obézních dětí!

Že právě čich hraje v tloustnutí či hubnutí podivuhodnou roli se vědcům potvrdilo, když si vyrobili myši nikoliv bez čichu, ale naopak se zesíleným čichem. Myši se superčichem tloustly při stejné stravě rychleji než běžné myši.

Přesný mechanismus vlivu čichu na metabolismus zatím neznáme a není zatím ani jasné, zda by popsaný princip fungoval i u lidí. Možná se ale brzy dočkáme a můžeme tak očekávat úplně nový přístup k léčbě obezity.

IFL Science, Cell Metabolism