Nový trik proti komárům: Kterým barvám oblečení je dobré se vyhnout?

30.07.2022 - redakce pořadů Víkend a Barbora Jelínková

Vědci hlásí další pokrok ve zdánlivě nekonečném pátrání po spolehlivé metodě, jak odradit komáry. Krev sající parazity údajně lákají některé barvy, zatímco jiné ignorují. Možná by tak stačilo změnit šatník

<p>Ukázalo se, že komáry přitahují odstíny oranžové, červené a žluté. <em>(foto: Shutterstock)</em></p>

Ukázalo se, že komáry přitahují odstíny oranžové, červené a žluté. (foto: Shutterstock)

Dosud se mělo za to, že atraktivitu kořisti v očích hmyzu ovlivňuje trojice hlavních faktorů: pot, teplota pokožky a dech. Komáři a další obtížný hmyz se při „lovu“ orientují mimo jiné podle koncentrace molekul určitých plynů v okolním vzduchu. Například oxid uhličitý vydechovaný z plic savců indikuje blízkost teplokrevného živočicha, a komáry tak láká. Nedávný výzkum však prokázal, že se kromě toho při letu řídí zrakem – konkrétně je přitahují větší plochy červené, oranžové a žluté, tedy barevné spektrum blízké odstínům lidské pokožky. Naopak zelená, fialová, modrá a bílá je nechávají chladnými.

Žíznivé samice

„Jakmile komár zachytí ve vzduchu přítomnost konkrétní složky, například molekulu CO2, stimuluje to jeho oči, takže začnou skenovat okolí a zaměřují se na plochy odrážející světlo ve vlnových délkách charakteristických pro potenciálního hostitele,“ vysvětluje biolog Jeffrey Riffell z University of Washington, jehož tým uvedenou studii publikoval.

Při sérii experimentů sledovali vědci chování samic komára egyptského, který v tropických oblastech přenáší horečku dengue, žlutou zimnici či virus zika. Ukázalo se, že po rozprášení oxidu uhličitého do vzduchu v pokusné místnosti začaly žíznivé samice vykazovat vyšší aktivitu a nápadně často nalétaly na skvrny v preferovaných barvách.

První krok

Výzkumníci zatím nevědí, zda komáři vnímají barvy stejným způsobem jako lidé, nicméně většina jejich „oblíbených“ barevných tónů odpovídá dlouhým vlnovým délkám. Pokud badatelé použili filtry k jejich odstínění, komáři na barevné impulzy nereagovali. K obdobnému výsledku vědci dospěli, když z jejich genomu odstranili gen pro zrakovou percepci.

TIP: Jak na nepříjemné komáry? Nevzdávejte plácání, pomáhá to!

Ačkoliv se výzkum nachází teprve v počátcích, autoři neskrývají naděje, že jde o důležitý první krok na cestě k definitivnímu vyvinutí účinných repelentů. Než se tak stane, možná postačí halit se za letních večerů do oděvů v barvách, jež zůstávají pro obtížnou havěť „neviditelné“.