Jak na nepříjemné komáry? Nevzdávejte plácání, pomáhá to!

29.01.2018 - Stanislav Mihulka

Komáři nejspíš nejsou velcí koumáci, každopádně prý chápu, že lidské dlani je lepší se vyhnout

<p>Zdá se, že komárům chutnají některé krevní skupiny více než jiné. Podle vědců sedají dvakrát častěji na lidi s krevní skupinou 0 než A. Skupina B se pak co do „popularity“ nachází někde uprostřed.</p>

Komáři jsou nepříjemní a někdy nás dohánějí k šílenství. Komáři mohou také roznášet řadu nemocí způsobených bakteriemi, viry i parazity, jako například malárii, žlutou zimnici nebo horečku dengue. Jenom malárie přitom ročně zabije 1,2 milionu lidí. Jak se těchto nezvaných a nebezpečných upírů zbavit? Američtí biologové nabídli zajímavou odpověď.

Vědci připravili důmyslné experimenty, které zahrnovaly komáry připoutané na popruzích a také skenování jejich mozku. V těchto experimentech vyšlo najevo, že komáři ve skutečnosti vnímají plácání jako nebezpečí. Mohou se tak naučit, že se mají lidem vyhýbat.

TIP: Nová zbraň proti malárii: Experimentální insekticid způsobí, že komáři vybuchnou

Komáři si spojí ohrožení plácáním s typickým pachem nebezpečného hostitele, tedy člověka. Pokud přežijí a setkají se s člověkem příště, budou už možná vědět, že se mu mají raději vyhnout. Jak se ukazuje, i nepatrný hmyz se může naučit leccos užitečného pro své přežití. Plácání komárů určitě nevzdávejte, podle vědců se vytrvalost v tomto směru vyplácí.

University of Washington, Current Biology