Nový zdroj obnovitelné energie: Vodík vypěstovaný na trávníku

24.07.2016 - Stanislav Mihulka

K výrobě vodíku stačí posekaná tráva, světlo a katalyzátor z niklu

Trávníky vědce obvykle zajímají jenom kvůli sekání. Teď ale zaujaly výzkumníky Univerzity z Cardiffu, kteří vymysleli způsob, jak z obyčejného trávníku získat obnovitelnou energii v podobě vodíku.

Povedlo se jim vyrobit vodík z celulózy obsažené v kostřavě, běžné trávě, která roste v trávnících, aniž by ji bylo nutné předem komplikovaně zpracovat. Použili k tomu takzvanou fotokatalýzu, tedy proces, v němž hraje klíčovou roli sluneční záření společně s kovovým katalyzátorem.

Jako katalyzátor vyzkoušeli nejen drahé kovy platinu, palladium a zlato, ale také nikl, který je relativně dostupný a levný.

TIP: Levné zařízení s jedním katalyzátorem uvolňuje vodík 24 hodin denně

Výsledky experimentů ukazují, že tímto postupem lze vyrobit významné množství vodíku z posekané trávy. A stačí k tomu jenom špetka světla a laciný katalyzátor.

Gizmag, Cardiff University