Objev při studiu: Studentka astronomie odhalila čtyři nové exoplanety

06.06.2016 - Stanislav Mihulka

Kanadská studentka astronomie se může pochlubit velkým úspěchem. Během studia se jí podařilo objevit čtyři nové exoplanety

Není nad to studovat astronomii a během studia si objevit cizí planety. Nedávno se to povedlo studentce Michelle Kunimoto z Univerzity Britské Kolumbie. Nebylo to ale zadarmo.

Čtyři jehly v kupce sena

V rámci jednoho kurzu strávila několik měsíců pečlivým prohledáváním dat vesmírného teleskopu Kepler, který ve službách NASA pátrá po exoplanetách. Kepler nasbíral ohromné množství dat a Kunimotová se snažila zjistit, zda něco neuniklo pozornosti vědců, kteří zpracovávali data před ní. Nakonec byla úspěšná a odhalila celkem 4 nové exoplanety.

Jedna z objevených planet je zhruba velikosti Merkuru, další dvě jsou o něco větší než Země a poslední z nich je srovnatelná s Neptunem. Nejzajímavější z nich je ta největší, která nese označení KOI-408.05. Jde nejspíš o plynného obra, podobného planetě Neptun. Obíhá hvězdu, vzdálenou 3 200 světelných let od Země, právě v takové vzdálenosti, že se tam může vyskytovat kapalná voda.

TIP: Šest let výzkumu sondy Kepler: Od úspěchu k úspěchu

Planeta samotná zřejmě nebude mít pevný povrch, tak jako ho nemá ani náš Neptun. Mohla by ale mít velké měsíce, na nichž si lze docela dobře představit oceány s kapalnou vodou.

University of British Columbia, Astronomical Journal