Objev v jantaru: Červené krvinky savce v třetihorním klíštěti

07.04.2017 - Stanislav Mihulka

Třetihorní klíště se nacucalo na opici a pak spadlo do pryskyřice. Dnes ho máme jako fosilii

Klíště z jantaru -<p>Miliony let staré klíště obsahuje cenné fosilní krvinky</p>
Klíště z jantaru -

Miliony let staré klíště obsahuje cenné fosilní krvinky

Když je řeč o nálezech v jantaru, obvykle si představíme polapenou mušku, komára nebo třeba pero nějakého dinosaura. Paleontologové tam ale nedávno našli něco velmi zajímavého, co je nám hodně blízké.

Není to opička zalitá pryskyřicí, ale její parazit. V Dominikánské republice totiž objevili jantar z doby před 20 až 30 miliony let, který ukrýval nasáté klíště. Parazit podle všeho sál na opici, tedy na nějakém našem vzdáleném příbuzném. Na klíštěti jsou přesně takové stopy, jaké na klíšťatech zanechávají opice, když se navzájem čistí.

TIP: Dávný předek Černé smrti objeven v jantaru starém 20 milionů let

Nejlepší ovšem je, že vědci z klíštěte vytáhli úplně první zkamenělé červené krvinky savce, s nimiž jsme se kdy setkali. Tyto krvinky byly ještě navíc infikované prvoky klíštěnkami (Babesia), které jsou příbuzné původcům malárie.

Oregon State University