Objevení planetky Orcus

Orcus -<p>Planetka Orcus byla pojmenována po postavě z římské mytologie, bohu a vládci podsvětí Orcovi. Orcus je také jiné jméno pro řeckého boha Háda.</p>
Orcus -

17 . 2 . 2004

90482 Orcus (známý také pod svým předběžným označením 2004 DW) je objekt Kuiperova pásu, objevený 17. února 2004 astronomy Michaelem Brownem z Caltechu, Chadwickem Trujillem z observatoře Gemini a Davidem Rabinowitzem z Yale University.

Orcus je typickým exemplářem z řad plutín, což jsou tělesa, jejichž oběžné dráhy jsou v rezonanci 2:3 s drahou Neptunu. Orcusova orbita je tvarovaná podobně jako oběžná dráha Pluta (jejich perihélia se nachází nad rovinou ekliptiky), ale je jinak orientována. Ve jednom bodě sice kříží dráhu Neptuna, ale rezonance mezi těmito dvěma tělesy způsobuje, že si od sebe udržují trvalý odstup 60 obloukových stupňů. Kolem Slunce oběhne Orcus jednou za 247,492 roků.