Obrnění glyptodonti byli podle fosilní DNA obrovskými pásovci

24.02.2016 - Stanislav Mihulka

Stačilo vytáhnout DNA z jejich fosilních pozůstatků a máme jasno

Glyptodonti byli ohromní tvorové, kteří žili ještě před pár tisíci let na území dnešní Jižní Ameriky. Na pohled připomínali gigantické pásovce, s nimiž nebylo radno žertovat. Jak ukázal nový výzkum jejich DNA, zdání nás v tomto případě neklame.

Vědci si připravili molekulární návnady“ na základě sekvencí dnešních pásovců a s jejich pomocí lovilifosilní DNA glyptodontů ve fosilních zbytcích, které máme k dispozici. Nakonec byli úspěšní a povedlo se jim získat sekvenci DNA těchto vymřelých obrů.

Díky DNA glyptodontů teď víme, že to byli doopravdy pásovci. Předci glyptodontů byli středně velcí pásovci o váze kolem 80 kilogramů, kteří se najednou začali v průběhu evoluce zvětšovat. Největší glyptodonti vyrostli do hmotnosti kolem 2 tun.

Na sklonku doby ledové glyptodonti zmizeli. Velmi pravděpodobně to zavinili tehdejší lidé, které se právě v té době dostali do Jižní Ameriky. Glyptodonti nebyli zvyklí na přítomnost lovců a to se jim stalo osudným.

Current Biology