Observatoř Gaia objevila přes tucet cizích hvězd, které se řítí do Mléčné dráhy

11.10.2018 - Stanislav Mihulka

Pozorování vesmírné observatoře Gaia odhalila nejméně 13 hyperrychlých hvězd, řítících se směrem k Mléčné dráze…

<p>Hyperrychlé hvězdy Mléčné dráhy v datech observatoře Gaia</p>

Hyperrychlé hvězdy Mléčné dráhy v datech observatoře Gaia

Evropská kosmická agentura ESA vypustila v roce 2013 vesmírnou observatoř Gaia s ambiciózním cílem zmapovat přes miliardu blízkých hvězd v Mléčné dráze. A jak se ukazuje, Gaia toho ve skutečnosti zvládne ještě víc.

Elena Maria Rossi z nizozemské Leidenské univerzity a její kolegové původně hledali hyperrychlé hvězdy, které se řítí velikou rychlostí ven z Mléčné dráhy. V datech observatoře Gaia je možné takové hvězdy vystopovat a badatelé jich pár skutečně objevili.

Hvězdy z cizí galaxie

To ale nebylo všechno. K jejich velkému překvapení v datech observatoře Gaia narazili i na třináct hvězd, které sice letí vesmírem značnou rychlostí, ale opačným směrem. Podle všeho jde o hvězdy cizího původu, které teď míří do Mléčné dráhy. Podle vědců by alespoň některé z těchto hvězd mohly pocházet z Velkého Magellanova oblaku, nepravidelné trpasličí galaxie, která je průvodcem Mléčné dráhy. Anebo přilétají z ještě vzdálenějších galaxií.

TIP: Miliarda hvězd ve 3D: Tým observatoře Gaia publikoval první katalog hvězd

Pro vědce by se takové hvězdy mohly neocenitelným zdrojem informací o cizích galaxiích. Stejně jako můžeme studovat cizí planety díky meteoritům, které z nich pocházejí, tak bychom se díky těmto hyperrychlým hvězdám cizího původu mohli dozvědět leccos zajímavého o situaci v sousedních galaxiích. Mise observatoře Gaia je přitom stále ještě na začátku a v dohledné době budeme mít k dispozici mnohem více podobně zajímavých dat.

Royal Astronomical Society

• Zdroj fotografií: NASA / ESA / Hubble / Machetti et al.