Ocas nově objeveného ankylosaura Stegourose připomíná válečný kyj Aztéků

03.12.2021 - Stanislav Mihulka

Nově objevený ankylosaurus Stegouros elengassen byl sice mírumilovným býložravcem, ke své obraně byl ale vybavený nadmíru dobře. Jeho ocas připomíná válečný kyj Aztéků

<p><strong><em>Stegouros elengassen</em></strong> se svým nebezpečným ocasem.</p>

Ankylosauři byli mohutně obrnění dinosauři z období křídy, kteří měli celé tělo, včetně očních víček, pokryté kostěnou „zbrojí“. Byli to býložravci vybavení vražednou zbraní, v podobě ocasu přetvořeného na nebezpečnou palici. S tímto ocasem mohli prudce švihat ze strany na stranu a drtit kosti svých protivníků, ať už vlastního druhu nebo dravců té doby.

Paleontologové nedávno objevili na nehostinném a promrzlém jihu Chile doposud neznámého ankylosaurida, kterého označili jako „velmi zvláštního“. Pojmenovali ho Stegouros elengassen a popsali ho podle dobře zachovalé kostry. Dotyčný stegouros zahynul u řeky a zřejmě ho rychle pohřbil písek, což přispělo k jeho kvalitní fosilizaci – paleontologové získali zhruba 80 % jeho kostry.

Výstřední ankylosaurus

Stegouros náleží k pozdním ankylosaurům – žil před 74,9 až 71,7 miliony let, tedy relativně blízko samotného konce období křídy i celých druhohor. Na rozdíl od jiných ankylosaurů v této části planety byl jen lehce obrněný a měl hlavu zakončenou úzkým a prohnutým zobákem, což není pro ankylosaury typické.

TIP: Zuul: Nový dinosaurus se jmenuje podle záporáka z Krotitelů duchů

Vědce zaujal především stegourův ocas, který vypadá spíš jako meč než jako kyj či palice. Jeho ocas byl opatřený dvěma řadami kostěných výrostků a připomíná slavný aztécký bojový kyj zvaný macuahuitl – plochou dřevěnou palici, lemovanou dvojitou řadou čepelí z obsidiánu, ostřejších než ocelové žiletky. Přestože stegourosův macuahuitl rozhodně nedosahoval takové ostrosti, nepochybně s ním mohl rozdávat skutečně devastující rány.