Ochranáři drsně proti kaprům v Austrálii: Vypustí na ně zabijácký virus

14.01.2016 - Stanislav Mihulka

V Austrálii použijí biologickou zbraň hromadného ničení. Invazní kapři se mají na co těšit

Austrálie má s nepůvodními druhy hrozné zkušenosti. Patří mezi ně i nám důvěrně známý kapr obecný. Kapři se v Austrálii příšerně rozmnožili a likvidují zdejší vody. Potlačují růst místních vodních rostlin a ohrožují původní australské druhy ryb. V některých místech prý kapři tvoří 80 procent veškeré hmoty ryb.

Tváří v tvář kapří přesile vytvořili australští ochránci přírody nečekané spojenectví s rybáři a společně volají po nasazení děsivé biologické zbraně hromadného ničení. Chtějí, aby jim australské úřady povolily použít kapří herpetický virus.

Tento virus je vysoce specifický a napadá pouze kapry obecné. Když se kapr tímto virem nakazí, tak je asi týden infekční a během té doby šíří nákazu na další kapry. Po týdnu se na nemocném kaprovi projeví příznaky infekce a kapr do 24 hodin zemře.

Zní to jako dobrý plán, ale v Austrálii jsou ostražití. I s biologickým bojem proti vetřelcům mají totiž velmi špatné zkušenosti. Australská organizace Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation proto strávila posledních 8 let testováním tohoto viru na všech možných živočiších, od ryb, přes obojživelníky, až po ptáky. Nakonec dospěli k závěru, že je to bezpečné a kapří herpetický virus dostal v Austrálii zelenou.

• Zdroj fotografií: Leonard G. / Wikimedia Commons