Odborníci NASA objevili druhý možný impaktní kráter pod ledem v Grónsku

K nedávno objevenému meteoritickému kráteru Hiawatha v Grónsku přibyl druhý kandidát na nový kráter

15.02.2019 - Stanislav Mihulka

Odborníci NASA loni v listopadu na satelitních snímcích vystopovali pravděpodobný impaktní kráter pod ledem v Grónsku, kterému přezdívají Hiawatha. Teď se k němu přidal druhý možný impaktní kráter.

Nové podezřelé místo pod ledem by mohlo představovat kráter o průměru asi 36 kilometrů. Zatím ale není definitivně potvrzeno, že jde skutečně o kráter vesmírného původu. Podobných struktur je na zemském povrchu mnoho, ale zdaleka ne každá z nich vznikla po dopadu nebeského posla.

Krátery pod ledem

Vedoucí výzkumu glaciolog Joe MacGregor z Goddardova kosmického střediska NASA v americkém Greenbeltu, Maryland, a jeho spolupracovníci k tomuto objevu využili data z celkem 11 programů dálkového průzkumu Země, na nichž se podílí více satelitů NASA.

TIP: Ismenia Patera na Marsu: Jde o impaktní kráter nebo dávný supervulkán?

Kráter Hiawatha a nově objevný kráter jsou od sebe vzdálené jen asi 183 kilometrů. Navzdory jejich blízkosti se vědci domnívají, že vznikly při dvou oddělených nárazech různých těles. Buď mohlo jít o dva kusy jednoho asteroidu anebo krátery vznikly při dvou různých událostech. Podle dostupný údajů a jejich struktury jsou oba dva krátery staré minimálně 78 tisíc let, mohou ale být i mnohem starší.

NASA's Scientific Visualization Studio