Ismenia Patera na Marsu: Jde o impaktní kráter nebo dávný supervulkán?

17.04.2018 - Stanislav Mihulka

Zažil kdysi Mars divoké erupce supervulkánů?

<p>Ismenia Patera na snímku evropské sondy Mars Express</p>

Ismenia Patera na snímku evropské sondy Mars Express

Planeta Mars je relativně blízko a k dispozici máme množství vědeckých nástrojů k jejímu zkoumání. Přesto ale zbývá spousta zajímavých záhad k rozřešení. Jedna z nich se nachází v oblasti zvané Arabia Terra, která tvoří přirozené rozhraní mezi severní a jižní částí planety.

Jde o 75 kilometrů velký kráter Ismenia Patera, jehož původ obestírá tajemství. Podle vědců jde o kráter vzniklý po dopadu meteoritu, nebo jde o pozůstatek dávného supervulkánu po katastrofální erupci

Soptily na Marsu supervulkány?

Proč právě tento kráter tak zajímá planetární vědce? Povrch rudé planety je výrazně rozdělený na severní oblast, kde převládají nížiny, a mnohem výše položenou jižní oblast. Pokud bychom objasnili historii oblasti Arabia Terra, zřejmě bychom se přiblížili k pochopení geologické historie Marsu.

TIP: Kam zmizela voda Marsu? Možná ji nasákly místní horniny

Vědci si stále nejsou jistí, zda v minulosti na Marsu soptily supervulkány. Ismenia Patera je přitom jen jedním z podezřelých supervulkánů. Dalším je například útvar Siloe Patera, který se nachází rovněž v oblasti Arabia Terra.

• Zdroj fotografií: ESA/DLR/FU Berlin