Kam zmizela voda Marsu? Možná ji nasákly místní horniny

24.12.2017 - Stanislav Mihulka

Vodu na Marsu štěpí ionizující záření, a také ji mohly pohltit horniny

Mars - Vlevo Mars bez vody, vpravo Mars s vodou

Na Marsu nacházíme stopy dávné přítomnosti vody. A povrch rudé planety je přitom téměř kompletně suchý. Otázkou je, kam se ta všechna voda vlastně poděla.

Jedním z možných vysvětlení je, že o vodu Mars připravilo ionizující záření. Rudá planeta nemá magnetické pole, co by stálo za řeč, a tak záření může štěpit molekuly vody na atomy vodíku a kyslíku. Kyslík by v takovém případě reagoval s látkami na povrchu Marsu, zatímco lehký vodík by unikal do vesmíru.

Kde je voda Marsu?

Jon Wade z Oxfordu a jeho kolegové souhlasí s tím, že hodně vody z Marsu zmizelo touto cestou. Ale není to prý celý příběh. Podle nich zůstává část vody stále na Marsu, jenom není vidět.

TIP: Nová studie: Mars je mnohem vyprahlejší než nejsušší místa na Zemi

Tato voda se podle Wadeho nasákla do hornin během jednoduchých chemických reakcí v horninách. Wadeho tým odhaduje, že například láva na Marsu může obsahovat až o 25 procent více vody, než láva na Zemi.

University of Oxford, Nature