Odpad, vznikající při výrobě piva, může sloužit jako excelentní biopesticid

Organický odpad ve směsi s klasickým hnojem v půdě masivně podporuje růst „užitečných“ mikrobů, kteří si to vyřídí se škůdci, aniž by bylo nutné používat problematické chemikálie

02.06.2021 - Stanislav Mihulka

V zemědělství se stále používá mnoho chemikálií, které představují riziko jak pro lidské zdraví, tak i pro životní prostředí. Jsou ale i jiné možnosti. Španělští odborníci vymysleli postup, kterým lze vytvořit biopesticid proti škůdcům plodin v půdě a zároveň důmyslně využívá organický odpad z výroby piva a ze zemědělství.

Maite Gandariasbeitia a její kolegové zkoumali možnosti použití bagasy, čili zbytků obilí z výroby piva anebo šrotu z řepkových semen, v kombinaci s čerstvým kravským hnojem, jako biopesticidu pro potlačení škůdců v půdě. Tento pozoruhodný organický pesticid funguje tak, že vysokým obsahem dusíku podporuje aktivitu užitečných mikrobů v půdě, čímž dochází k rozkladu organické hmoty a likvidací škodlivých organismů. Experimenty španělského týmu přinášejí slibné výsledky.

TIP: HomeBiogas: Domácí minitovárna vyrábí z odpadu bioplyn i hnojivo na zahradu

„Pivní“, případně „řepkový“ pesticid je účinný proti háďátkům a dalším podobným škůdcům. Napadení pěstovaných plodin těmito škůdci nemusí být na první pohled nápadné. Často ale způsobuje závažné škody na kořenovém systému plodin i na jejich vnitřních pletivech. Postižené rostliny nemohou potřebným způsobem využívat živiny. Slábnou, rostou pomaleji a co je hlavní, výsledná úroda může být mnohem nižší.