Odvážné geoinženýrství: Jak zachránit Arktidu za 500 miliard dolarů?

20.02.2017 - Stanislav Mihulka

Ztřeštěný plán záchrany ledu v Arktidě zahrnuje spoustu větrem poháněných pump

Arktida -<p>Zachrání Arktidu geoinženýrství?</p>
Arktida -

Zachrání Arktidu geoinženýrství?

Arktida funguje jako ochranný štít planety, který odráží zpět do vesmíru spoustu slunečního záření. S postupujícím oteplováním se tento štít ztrácí a vědci z toho mají velké obavy.

V tuto chvíli jsou jenom dvě možná řešení, která by mohla Arktidu zachovat. Buď dramaticky omezíme spotřebu fosilních paliv a vypouštění skleníkových plynů anebo spustíme nějaký projekt účinného geoinženýrství.

Vědci Arizonské Státní univerzity se domnívají, že za současné situace je nereálné zastavit skleníkové plyny. Proto navrhují to druhé. Jejich projekt je sice dost ztřeštěný, ale čistě teoreticky by snad mohl fungovat.

TIP: Nový rekord: Zalednění oceánu je teď nejnižší v historii měření

Navrhují zalednit Arktidu pomocí velikého počtu větrem poháněných pump, které by vháněly chladnou mořskou vodu na povrch. Prý by stačilo asi tak 10 milionů pump, v ceně přibližně 500 miliard dolarů.

IFL Science, Observer