Ohromující mikrosvěty: Jak vypadá plíseň nebo třeba obyčejný prach pod mikroskopem

23.12.2019 - Marek Telička

Pod mikroskopem se zdánlivě nezajímavé a nevýrazné objekty ukážou v úplně jiném světle. Při pohledu na tyto fotografie se určitě v budoucnu budete úplně jinak dívat třeba na obyčejný usazený prach

<h3>Všudypřítomné vodní víly</h3><p>Vodní blechy jsou zástupci řádu bezobratlých. Latinské jméno jednoho z nejznámějších rodů, jimž se česky říká hrotnatky zní <em>Daphnia</em>. Tito planktonní korýši se vyskytují téměř ve všech nádržích stálé vody. Nalezeny byly dokonce i v kalužkách, které v deštných pralesích vznikají po dešti v rozsochách velkých stromů. <strong>Zatímco v jezerech a rybnících je jich velké množství, v rychlé vodě nemají šanci se udržet. Žijí většinou při hladině, ale na útěku před predátory se potápějí i do větších hloubek</strong>. K povrchu se vždy vracejí v noci, aby se najedly. Jsou jen asi 3 mm velké.</p>

Všudypřítomné vodní víly

Vodní blechy jsou zástupci řádu bezobratlých. Latinské jméno jednoho z nejznámějších rodů, jimž se česky říká hrotnatky zní Daphnia. Tito planktonní korýši se vyskytují téměř ve všech nádržích stálé vody. Nalezeny byly dokonce i v kalužkách, které v deštných pralesích vznikají po dešti v rozsochách velkých stromů. Zatímco v jezerech a rybnících je jich velké množství, v rychlé vodě nemají šanci se udržet. Žijí většinou při hladině, ale na útěku před predátory se potápějí i do větších hloubek. K povrchu se vždy vracejí v noci, aby se najedly. Jsou jen asi 3 mm velké.

<h3>Slyšíte i plíseň růst?</h3><p>Na snímku z rastrovacího elektronového mikroskopu jsou zachyceny spóry (modře zbarvené koule) a zelená vlákna plísně <em>Aspergillus niger</em>. <strong>Plísním tohoto rodu se daří v prašném prostředí a přímo <em>A. niger</em> bývá k nalezení ve vnější části lidského ucha, kde může působit podráždění a záněty</strong>.</p>

Slyšíte i plíseň růst?

Na snímku z rastrovacího elektronového mikroskopu jsou zachyceny spóry (modře zbarvené koule) a zelená vlákna plísně Aspergillus niger. Plísním tohoto rodu se daří v prašném prostředí a přímo A. niger bývá k nalezení ve vnější části lidského ucha, kde může působit podráždění a záněty.

<h3>Krása na prachovce</h3><p>Na tomto snímku z rastrovacího elektronového mikroskopu je vidět vzorek běžného domácího prachu, jenž obsahuje nejrůznější materiály. <strong>Mezi zde zachycenými alergeny jsou dlouhé vlásky kočičí srsti, syntetická i vlněná vlákna, vroubkovaná hmyzí křídla, zrnko pylu a zbytky rostlin</strong>.</p>

Krása na prachovce

Na tomto snímku z rastrovacího elektronového mikroskopu je vidět vzorek běžného domácího prachu, jenž obsahuje nejrůznější materiály. Mezi zde zachycenými alergeny jsou dlouhé vlásky kočičí srsti, syntetická i vlněná vlákna, vroubkovaná hmyzí křídla, zrnko pylu a zbytky rostlin.

<h3>Květy na obtíž</h3><p>I tito nevítaní vetřelci se pod elektronovým mikroskopem jeví mnohem sympatičtěji než ve skutečnosti. <strong>Snímek ukazuje stvol kuřecího pera, na nějž jsou přilepena vajíčka takzvaných kuřecích vší z rodu <em>Menoponidae</em></strong>. Vajíčka jsou nezvyklá především svou ornamentální krásou. Každé z nich je tvořeno stopkou opatřenou čepičkou (růžové části), z níž později vylézá larva. Květiny připomínající plátky jsou rovněž součástí vajíček.</p>

Květy na obtíž

I tito nevítaní vetřelci se pod elektronovým mikroskopem jeví mnohem sympatičtěji než ve skutečnosti. Snímek ukazuje stvol kuřecího pera, na nějž jsou přilepena vajíčka takzvaných kuřecích vší z rodu Menoponidae. Vajíčka jsou nezvyklá především svou ornamentální krásou. Každé z nich je tvořeno stopkou opatřenou čepičkou (růžové části), z níž později vylézá larva. Květiny připomínající plátky jsou rovněž součástí vajíček.