Orbitální dálnice: Kolik umělých družic obíhá kolem Země?

07.09.2019 - Michal Švanda

První satelity zamířily na oběžnou dráhu Země před 60 lety. Od té doby jich na zemskou orbitu vyrazilo více než 8 tisíc. Kolik satelitů na oběžné dráze aktuálně působí?

<p>Ze všech satelitů obíhajících Zemi zůstává funkční necelá polovina</p>

Ze všech satelitů obíhajících Zemi zůstává funkční necelá polovina


Reklama

Podle dostupných databází kroužilo koncem roku 2018 kolem naší planety téměř pět tisíc umělých družic. Zatímco v roce 2018 přibylo na oběžné dráze něco přes tři sta satelitů, v rekordním roce 2017 to bylo neuvěřitelných 453 satelitů. Dlužno podotknout, že velkou část tvořily tzv. cubesaty, tedy automaty o velikosti krabice od bot, určené pro nejrůznější účely. 

TIP: Co popisuje tzv. Kesslerův syndrom? Jak trosky ve vesmíru ohrožují ISS?

Ze zhruba pěti tisíc družic jich jen dva tisíce zůstává funkčních. Zbytek představují mrtvé a neovladatelné satelity, které utvářejí tzv. kosmické smetí. Některé z nich vydrží na oběžné dráze další desítky i stovky let, než je malý, ale trvalý odpor řídké atmosféry dostane do nižších vrstev, kde shoří. Představu o tom, jak je popsané čištění účinné, si můžeme udělat z počtu satelitů vypuštěných do vesmíru za celou éru kosmonautiky – okolo 8 500. 

Reklama

  • Zdroj textu:

    Tajemství vesmíru

  • Zdroj fotografií: Wikipedie

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

William James Sidis byl americký génius, disponoval mimořádnými matematickými a jazykovými schopnostmi. V dětství byl označován za zázračné dítě, v dospělosti za vyhořelého podivína žijícího v ústraní.

Zajímavosti

Sýkora krade srst spící lišce.

Věda

Václav II. byl mimo jiné i autorem tří básní, které jsou dodnes zachovány v písňovém rukopisu Codex Manesse.

Historie
Válka

Ganymed na snímku sondy Juno

Vesmír

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907