Orbitální dálnice: Kolik umělých družic obíhá kolem Země?

07.09.2019 - Michal Švanda

První satelity zamířily na oběžnou dráhu Země před 60 lety. Od té doby jich na zemskou orbitu vyrazilo více než 8 tisíc. Kolik satelitů na oběžné dráze aktuálně působí?

<p>Ze všech satelitů obíhajících Zemi zůstává funkční necelá polovina</p>

Ze všech satelitů obíhajících Zemi zůstává funkční necelá polovina

Podle dostupných databází kroužilo koncem roku 2018 kolem naší planety téměř pět tisíc umělých družic. Zatímco v roce 2018 přibylo na oběžné dráze něco přes tři sta satelitů, v rekordním roce 2017 to bylo neuvěřitelných 453 satelitů. Dlužno podotknout, že velkou část tvořily tzv. cubesaty, tedy automaty o velikosti krabice od bot, určené pro nejrůznější účely.

TIP: Co popisuje tzv. Kesslerův syndrom? Jak trosky ve vesmíru ohrožují ISS?

Ze zhruba pěti tisíc družic jich jen dva tisíce zůstává funkčních. Zbytek představují mrtvé a neovladatelné satelity, které utvářejí tzv. kosmické smetí. Některé z nich vydrží na oběžné dráze další desítky i stovky let, než je malý, ale trvalý odpor řídké atmosféry dostane do nižších vrstev, kde shoří. Představu o tom, jak je popsané čištění účinné, si můžeme udělat z počtu satelitů vypuštěných do vesmíru za celou éru kosmonautiky – okolo 8 500.