Organické látky na trpaslíkovi Ceres vznikly přímo na trpasličí planetě

25.10.2017 - Stanislav Mihulka

Podle analýzy dat sondy Dawn nepřinesly organické látky na Ceres asteroidy ani komety. Pocházejí přímo z trpasličí planety

Ernutet - Organické látky v oblasti kráteru Ernutet, Ceres

V letošním roce vzbudil pozornost zajímavý objev na trpasličí planetě Ceres, která obíhá Slunce v Hlavním pásu planetek. Meziplanetární sonda Dawn na Ceres vystopovala organické látky v oblasti kráteru Ernutet. Je tam metan a další jednoduché organické molekuly.

Simone Marchi z výzkumné instituce Southwest Research Institute (SwRI) a její spolupracovníci si nejprve mysleli, že se organické látky na povrch trpasličí planety Ceres dostaly z okolního vesmíru, na asteroidech nebo kometách. Nasvědčoval by tomu i jejich výskyt v blízkosti kráteru.

Organické látky na Ceres

Tým Marchiové ale nedávno detailně prozkoumal rozmístění organických látek na povrchu trpasličí planety Ceres a jejich názor se změnil. Badatelé teď tvrdí, že organické látky na Ceres z vesmíru nepocházejí. Podle nich tyto látky vznikly přímo na místě, v důsledku chemických a fyzikálních pochodů na Ceres.

TIP: Útvar na povrchu planetky Ceres připomíná pyramidu: Má velikost Kilimandžára

Rozluštění původu organických látek na tělesech Sluneční soustavy je významné pro naše úvahy o počátku života na Zemi. Organické látky nejsou důkazem přítomnosti života, ale pro vznik života byla jejich přítomnost nutná.

IFL Science, SWRI, Science