Originální výzkum potvrdil, že v přírodě dramaticky ubývá množství hmyzu

09.05.2022 - Stanislav Mihulka

V posledních letech se bohužel množí důkazy o mizejícím hmyzu. Tento neblahý trend potvrdil i nedávný unikátní výzkum, který proběhl ve Velké Británii.

<p>Odborníci projektu s příznačným názvem <em>Buglife</em> spolupracovali s agenturou Kent Wildlife Trust a společně sledovali početnost britského hmyzu v průběhu posledních let.</p>

Odborníci projektu s příznačným názvem Buglife spolupracovali s agenturou Kent Wildlife Trust a společně sledovali početnost britského hmyzu v průběhu posledních let.

Během jízdy automobilu dochází ke střetům s hmyzem, především tím létajícím. Badatelé se proto obrátili na veřejnost a zapojili ji do sčítání. Účastníci výzkumu s využitím jednoduchých pomůcek a mobilní aplikace sledovali množství hmyzu, který se rozplácl na poznávacích značkách jejich automobilů. Vyfotili značky před začátkem jízdy a pak zase znovu, po návratu domů. Výzkum zahrnul období mezi lety 2004 a 2021.

Výsledky tohoto poněkud morbidního scítání nejsou příliš optimistické. Ve sledovaném období došlo k razantnímu poklesu množství zachyceného hmyzu. Celkové počty usmrceného hmyzu jsou na konci sledovaného období o 58,5 % nižší než na jeho počátku.

TIP: Horší, než jsme čekali: Hmyzokalypsa překonala nejčernější obavy

Mluvčí projektu Buglife Matt Shardlow označil úbytek hmyzu za „dramatický a naprosto alarmující“. Badatelé odhadují, že počet jedinců létavého hmyzu v posledních desetiletích poklesl na polovinu, což je v souladu s předešlými výzkumy. Pokud jde o možné příčiny poklesu početnosti hmyzu, nepochybně hraje roli používání insekticidů v zemědělství, ztráta biotopů, ztráta potravy i změny klimatu.