Osamělé planety: Toulavých Zemí je asi více než potulných Jupiterů

28.07.2017 - Stanislav Mihulka

Ne všechny planety musejí obíhat kolem hvězdy - existují i světy, které se bezcílně toulají vesmírem. V otázce kolik takových planet existuje vědci stále vedou spory

Planetární mikročočka -<p>Gravitační mikročočkování potulnou planetou</p>
Planetární mikročočka -

Gravitační mikročočkování potulnou planetou

Dnes už víme, že se během vzniku a vývoje planetárních systémů mohou některé planety ztratit. Pak se toulají po galaxii, aniž by patřily nějaké hvězdě. Kolik je ale vlastně takových potulných planet v Mléčné dráze?

Problém je v tom, že tyto planety prakticky nezáří a je tudíž nesmírně obtížně je objevit. První studie na toto téma, které se objevily kolem roku 2011, předpovídaly, že potulných planet je v naší Galaxii ohromné množství. Toulavé planety o velikosti Jupiteru a větší měly být asi dvakrát početnější, než jsou v Mléčné dráze hvězdy.

TIP: Bludné planety: Osamocení vesmírní poutníci

Nová vědecká práce, kterou má na svědomí Przemek Mróz a jeho kolegové z Observatoře Varšavské univerzity, ale tyto odhady podstatně snižuje. Podle jejich výsledků je planet velikosti Jupiteru v Galaxii přinejmenším 10× méně, než kolik vědci původně odhadovali.

Planety prozradí gravitační mikročočky

Mróz a spol. v rámci projektu Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE) pozorovali oblast s 50 miliony hvězd a hledali náhlá krátkodobá zjasnění, což jsou typické projevy gravitačních mikročoček. Mezi lety 2010 až 2015 zachytili 2 167 takových jevů, ale většinu z nich podle všeho způsobily slabě zářící hvězdy, nikoliv planety velikosti Jupiteru.

TIP: Jeden z nejbližších hnědých trpaslíků je dost možná potulnou planetou

Naopak potulné planety velikosti Země by podle výpočtů Mrózova týmu mohly být mnohem častější. Kvůli chybějícím datům a malému vzorku je sice těžké odhadovat jejich počet, nicméně podle polského vědce by jich mohlo být více než hvězd. Přesnější informace by mohly přinést pozorování vesmírných observatoří - evropské Euclid a americké WFIRST.

IFL Science, Nature