Reklama


Osvětlení s LEDkami je nejen úsporné, ale také mnohem méně láká hmyz

23.11.2016 - Stanislav Mihulka

LEDky jsou překvapivě málo atraktivní pro noční hmyz

LEDky -<p>LED osvětlení přitahuje méně hmyzu</p><p><em> </em></p>
LEDky -

LED osvětlení přitahuje méně hmyzu

 


Reklama

LEDky v dnešní době dobývají svět jako velmi úsporné osvětlení, které významně přispívá k omezování emisí oxidu uhličitého. Jak se ale zdá, výhod mají LEDky ještě více.

Odborníci doposud přehlíželi, že LEDky svou září vlastně přitahují mnohem méně hmyzu, nežli klasická osvětlení se srovnatelným výkonem. Všiml si toho až Andy Wakefield z Bristolské univerzity, který provedl řadu pozorování v noční Anglii.

TIP: Modrá světla LED by mohla odradit ptáky od srážek s letadly

Zatím není úplně jasné, proč LEDky lákají mnohem méně hmyzu. Možná to souvisí s tím, že některé druhy hmyzu zřejmě přitahuje i tepelné záření klasických žárovek. Ať už jsou ale příčiny tohoto jevu jakékoliv, LEDky jsou přínosem jak pro noční hmyz, tak i pro lidi.

  • Zdroj textu:

    IFL Science, Ecology and Evolution

  • Zdroj fotografií: Eeppeliteloop / Wikimedia Commons

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda

Tajemství slavné Dürerovy Růžencové slavnosti už dnes vlastně neexistuje, i když právě tento obraz je českému publiku nejpřístupnější: visí v Národní galerii.

Zajímavosti

Sonda Voyager 2 se již nachází v tzv. mezihvězdného prostoru. Aktuálně ji dělí od Země 120 AU. Její dvojče Voyager 1 se pohybuje ve vzdálenosti 150 AU.

Vesmír
Zajímavosti

Při lovu využívají lvíčci zlatí dlouhých prstů, jimiž snadno dosáhnou do nedostupných děr a skulin. Populace lvíčků zlatých přežívá v malé oblasti nedaleko brazilského Rio de Janeira.

Příroda

LeTourneau: Terénní stonožka

Obří terénní vozidlo se zrodilo v hlavě geniálního amerického vynálezce Roberta Gilmoura LeTourneaua. Délkou i provozním řešením připomíná vlak a jeho základní myšlenka vychází z lokomotivy, která díky dieselelektrickým generátorům produkuje dost energie na uvedení zbylé části soupravy do pohybu. Netřeba dodávat, že zkonstruování takového kolosu nebylo snadné, nicméně v roce 1958 konečně vznikla zcela funkční verze TC-497: poháněly ji čtyři turbínové motory s celkovým výkonem 4 680 koní, její kola měřila 3 m v průměru a celá souprava dosahovala úctyhodných 170 m. V „lokomotivě“ dokonce zbylo místo pro ubikaci, v níž mohlo žít až šest zaměstnanců. Maximální rychlost kolosu ovšem činila pouhých 32 km/h.

Funkční mnohokolka navíc bohužel přišla v době, kdy už se o přepravu těžkých břemen v terénu staraly výkonné transportní vrtulníky. Pozemní vlaky proto skončily na vrakovištích nebo v muzejních expozicích.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907