Pandemická kometa zjasňuje: Ke Slunci se blíží kometa ATLAS

26.03.2020 - Stanislav Mihulka

Kometa ATLAS by se mohla začátkem května stát nejjasnější vlasaticí za poslední roky

<p>Dráha komety C/2019 Y4 (ATLAS) v březnu až květnu 2020.</p>

Dráha komety C/2019 Y4 (ATLAS) v březnu až květnu 2020.

Naši předkové považovali komety za posly neštěstí. Zvěstovaly války, úmrtí panovníků a také příchod smrtících epidemií. Teď máme jednadvacáté století a dost spolehlivě víme, že komety jsou špinavé sněhové koule, které tu zůstaly z úsvitu Sluneční soustavy. Není na nich nic magického. Přesto právě nyní dává na časy mýtů a pověr vzpomenout jedna vesmírných cestovatelek.

Vnitřní část Sluneční soustavy každým rokem navštíví desítky komet. Obvykle jsou ale natolik slabé, že je k jich pozorování nutný dalekohled. Když v prosinci 2019 odborníci objevili kometu C/2019 Y4 ATLAS, vypadalo to, že půjde o další ze slabých komet. Bylo to zhruba v době, kdy se v čínském Wu-chanu odehrávalo první dějství tragédie, která časem přejde v pandemii.

Kometa ATLAS zjasňuje

Když si astronomové tehdy kometu ATLAS prohlédli, odhadli, že její magnituda bude tak maximálně 9, tedy asi čtyřicetkrát slabší, než jaká je hranice viditelnosti objektů na nebi pouhým okem. Jenomže předpovědi jsou věc jedna a realita jiná. Magnitudy 9 kometa ATLAS dosáhla už před dvěma měsíci a stále zjasňuje. Doslova je každou noc jasnější.

TIP: Kometa Čurjumov-Gerasimenko letí vesmírem a mění barvu jako chameleon

Je známou věcí, že předpovídání jasnosti komet je velice obtížné. Každá kometa je případ sám pro sebe a o jejich výsledné jasnosti při přiblížení ke Slunci rozhoduje celá řada faktorů. Nicméně, astronomové nevylučují, že by se kometa ATLAS mohla stát nejjasnější kometou za posledních 13 let. V současnosti prolétá souhvězdím Velké medvědice, kde je pozorovatelná malým dalekohledem. Pokud bude její současné zjasňování pokračovat, měla by být pouhým okem viditelná již od začátku dubna a začátkem května předvede ohromující nebeskou show. Doufejme, že nám posvítí na úspěšný boj s koronavirem.

• Zdroj fotografií: Martin Gembec / Wikimedia Commons, Stellarium