Pátrání po deváté planetě pokračuje: Do lovu se zapojí i sonda Cassini

25.02.2016 - Martin Reichman

Do pátrání po tajemné planetě X se zapojují další vědci – pomocí počítačových modelů se snaží zjistit, kde být nemůže

Lednová zpráva vědců z CalTechu o možné existenci deváté planety naší Soustavy vzbudila obrovskou vlnu zájmu. Mike Brown a Konstantin Batygin její existenci odvodili z pohybu šestice malých objektů nacházejících se v Kuiperově pásu. Na studii zareagovalo velké množství odborníků a vznikají stále nové teorie, které se snaží podivně synchronní pohyb vzdálených objektů vysvětlit.

Do lovu na planetu X se nyní zapojila i astronomka a experimentální fyzička Agnes Fienga z observatoře Côte d'Azur. Spolu se svými kolegy se zaměřila na to, jakým způsobem by existence a pohyb planety X ovlivnila zbývajících osm planet naší Soustavy.

Kde nehledat?

Hledání tajemné planety komplikuje její mimořádně dlouhá oběžná dráha – podle Browna a Batygina se v nejbližším bodě k naší mateřské hvězdě „přiblíží“ na vzdálenost 200 AU (pro srovnání vzdálenost Pluta od Slunce je 30 až 49 AU). Brown a Batygin také neuvádí „kudy vede“ oběžná dráha planety X, ale jen rozsah její předpokládané oběžné dráhy.

Pomocí počítačového modelu INPOP se proto Fienga snaží definovat, kde se planeta X nacházet nemůže. Tento reverzní přístup má vyznačit pole pro další hledání. Data, která pro své výpočty používají, jsou přitom mimořádně obsáhlá – počítačový model INPOP zpracovává údaje o více než 150 tisících měřeních vesmírných těles uvnitř Sluneční soustavy. Data také zahrnují údaje shromážděné během desetileté práce sondy Cassiniv blízkosti planety Saturn.

TIP: Pátrání po neviditelných světech: Kdy najdeme Planetu X?

Jakmile budou mít své výpočty hotové, může se lov na planetu X rozjet naostro. Informace, kde tajemnou planetu nehledat, tak mohou být ještě důležitější než samotná předpověď její existence.

Cornell University Library