Pátrání po mimozemských civilizacích: Astronomové zmapovali 12 slibných exoplanet

Odborníci z programu SETI a dalších institucí pátrali po „technosignaturách“. Jak pátrání po stopách technicky vyspělých civilizací dopadlo?

29.12.2022 - Stanislav Mihulka

Život ve vesmíru může mít mnoho podob – od jednoduchého mikrobiálního až po technicky vyspělé civilizace. Druhá jmenovaná forma je pro nás pochopitelně mnohem atraktivnější, jak ale zjistit, zda na miliardy kilometrů vzdálené exoplanetě existuje technicky vyspělá civilizace? Podle odborníků by nám v tomto směru mohly pomoci „technosignatury“ – tedy jakýsi soubor srozumitelných stop technologických aktivit. Právě na takové stopy se zaměřují astronomové, především v rádiové a infračervené oblasti elektromagnetického spektra.

Nedávno jedno takové pátrání uskutečnil mezinárodní tým odborníků, který vedla Sofia Sheikhová z amerického Instiutu SETI, předního pracoviště v oblasti hledání mimozemských civilizací. Sheikhová s kolegy k tomuto účelu využila služeb amerického radioteleskopu Green Bank v Západní Virginii. Vědci zmapovali celkem 12 exoplanet, vždy v době jejich tranzitu přes kotouč příslušné mateřské hvězdy.

Hon na technosignatury

Jak pátrání po stopách technicky vyspělé civilizace dopadlo? Bohužel stejně jako doposud vždy v podobných případech. Vědci nenarazili na žádné signály, které by mohli považovat za „technosignatury.“ Zároveň ale narazili na dva zajímavé rádiové signály, které jsou podle všeho přírodního původu, ale badatele zaujaly natolik, že si podle nich zaslouží další pozornost.

Přesto výsledek názorně ukazuje, co je hlavním přínosem podobných projektů, u nichž je jen mizivá naděje na úspěch. Podobné snahy totiž přispívají k rozvoji nových přístrojů a používaných metod a občas poskytnou i zajímavé, vědecky relevantní výsledky. Vesmír je stále z velké části neprozkoumaný a každé pozorování je dobré.

TIP: Jsme ve vesmíru sami? Rozhovor s vědcem z Fyziologického ústavu Akademie věd

Zásadní problém SETI a celého pátrání po mimozemských civilizacích spočívá v tom, že jde o „hledání jehly v kupce sena.“ Vesmír je ohromný a je plný těles i nejrůznějších signálů. Pokud bychom hledali čistě náhodně, byla by naděje na úspěch zcela minimální. Proto se tým Sheikhové zaměřil na slibné exoplanety v době jejich tranzitu, kdy je podle badatelů největší šance, že případný signál z takové exoplanety dokážeme zachytit na Zemi.