Vesmírný teleskop zachytil unikátní tranzit hvězdy s diskem přes vzdálenou galaxii

05.06.2017 - Stanislav Mihulka

Hubbleův vesmírný dalekohled zachytil vzácný okamžik: Slunci podobnou hvězdu putující přes vzdálenou galaxii

Hvězda s galaxií -<p>Snímek soustavy HD 107146 s diskem a se vzdálenou galaxií. Zelený kroužek označuje pozici hvězdy</p>
Hvězda s galaxií -

Hlavním aktérem této události neboli tranzitu je hvězda HD 107146. Hvězdu obepíná úžasný disk kosmického materiálu, který pozorujeme prakticky přímo seshora. HD 107146 je velmi podobná Slunci a je tím pádem atraktivním cílem pro astronomy. Disk, který u této hvězdy pozorujeme, by totiž mohl být obdobou asteroidů a planetek Sluneční soustavy.

Hvězda s úžasným diskem

Hvězda HD 107146 přechází přes vzdálenou galaxii, které vědci přezdívají „Vermin Galaxy“, což lze přeložit jako „Galaktická chamraď“. Hubble objevil tento neobvyklý páreček v roce 2004 a opět jej pozoroval v roce 2011.

TIP: Soustava teleskopů ALMA pozorovala prstenec ledu v mladém systému

Galaxie se nám úplně ztratí z dohledu kolem roku 2020, ale už teď můžeme zužitkovat její záření. Jak totiž svit galaxie prochází diskem kolem hvězdy HD 107146, mírně se mění parametry jejího záření. Z těchto změn pak můžeme odvozovat vlastnosti materiálu, který tvoří disk v soustavě HD 107146.

• Zdroj fotografií: ESA/Hubble & NASA