Pelikán Red 33Z se dokázal vrátit z Georgie do Louisiany po 11 letech

17.10.2021 - Barbora Jelínková

Pelikán, kterého záchranáři odvezli z Mexického zálivu kvůli úniku ropy, se sám dokázal vrátit domů – na vzdálenost stovek kilometrů a po dlouhých jedenácti letech

Havárie tankeru v dubnu 2010 znamenala pro ekosystém Mexického zálivu zkázu. Ropa unikala z poškozené lodi dlouhých 87 dní a usmrtila desítky tisíc zvířat, zejména ryb a ptáků. Objevily se však i šťastné konce: Ochránci tehdy zvládli ze zasažené lokality přemístit například 582 pelikánů hnědých. Mezi zraněnými opeřenci odvezenými do záchranné stanice ve státě Georgia byl také samec s označením Red 33Z, kterého našli zcela vyčerpaného v polovině června zmíněného roku. V péči veterinářů se ovšem rychle zotavil a již prvního červencového dne mohl znovu zamířit na svobodu.

Ptačí cestovatelé

Jedinou vzpomínkou na nepříjemný zážitek zůstal pro ptáka kroužek na pravé noze. Když tedy letos koncem dubna nečekaně přistál ve své původní louisianské domovině, dokázali jej místní ochránci identifikovat.

TIP: Vzdušní rekordmani: Kolik kilometrů dokážou stěhovaví ptáci uletět v kuse?

Svým výkonem tak vytrvalý tvor ornitologům opět potvrdil, co již předtím opakovaně zdokumentovali: Stejně jako další druhy mořských ptáků se pelikáni vyznačují mimořádnou schopností orientace na dlouhé vzdálenosti. Jejich hejna se totiž v chladnější části roku přesouvají do teplejších oblastí a na jaře se opět vracejí do hnízdišť vzdálených často i stovky kilometrů. Nicméně fakt, že zvíře našlo cestu zpět s tak velkým časovým odstupem, znamenal pro vědce novinku.