Pikantní odhalení: Pohlední samci primátů mají menší varlata

12.04.2019 - Stanislav Mihulka

Jak praví okřídlené úsloví: „Je lepší být bohatý a zdravý, než chudý a nemocný…“ Bohužel, jak ukazují závěry švýcarských vědců, v běžném životě to takhle funguje málokdy…

Vědci se zaměřili na vztah mezi pohlavními „ozdobami“ samců, kterými lákají své budoucí partnerky a velikost jejich varlat. Výsledky hovoří jasně. U druhů, jejichž samci se honosí nápadnějšími a atraktivnějšími ozdobami, mají tito samci zároveň poněkud scvrklá varlata. A naopak. Badatelé ve svém výzkumu zahrnuli celkem 103 druhů primátů, včetně člověka.

TIP: Nejen genetika: Hladinu testosteronu mužů ovlivňuje prostředí, v němž vyrůstali

Jak je to možné? Vědci jsou přesvědčeni, že když samci určitého druhu získají srdce partnerky svou okouzlující krásou, ať už to jsou protáhlé nosy opic druhu kahau nosatý, nafouklé tváře orangutanů anebo vousy lidských samců, nemusejí již tolik investovat do svých spermií. Ošklivější nebo řekněme méně atraktivní samci primátů se naopak musejí spolehnout na sílu spermií a proto jim evoluce dala do vínku pořádně velká varlata.