Planetární káča: Síly vytvářené rotací Země rozpoutávají zemětřesení a erupce

Země se otáčí komplikovaným způsobem. A způsob rotace naší planety má své důsledky

29.12.2019 - Stanislav Mihulka

Země jako každé správné vesmírné těleso rotuje. Otáčení Země kolem osy ale není úplně ideální, protože naše planeta není ideální koule a působí na ni celá řada dílčích sil a vlivů. Osa rotace Země často nesedí úplně přesně se severním a jižním pólem planety. Při pohledu z vesmíru se geografické póly planety vrtí jako káča kolem osy rotace.

Tento pohyb pólů (anglicky polar motion) je poháněný řadou jevů, od střídání ročních období, přes roztávání velkých ledovců, až po pohyby tektonických desek. Při pohybu pólů dochází k deformacím a tlakům v zemském kůře, které se nejvíce projevují v oblastech kolem 45 stupně zeměpisné šířky, kde se zemská kůra pohybuje asi o centimetr ročně.

TIP: Nedávné silné zemětřesení posunulo města i hlavní ostrovy Nového Zélandu

Podle nového výzkumu francouzských odborníků nejsou tyto pohyby a deformace v zemské kůře nejsou bez následků. Projevují se ve zvýšené intenzitě a četnosti zemětřesení a sopečných erupcí. Například otřesy a erupce italské sopky Etny vzrůstají v obdobích, kdy je rotační osa Země nejvíce vzdálená od geografické osy naší planety. Je to poprvé, kdy geologové našli souvislost mezi rotací Země a činností sopkek.