Planetární trosečníci: Těsné dvojhvězdy mohou odpalovat planety do vesmíru

19.04.2018 - Stanislav Mihulka

Planety těsných dvojhvězd nejspíš nečeká příliš světlá budoucnost. Jsou odsouzeny k bloudění vesmírem

<p>Cirkumbinární planeta Kepler-16b </p>

Cirkumbinární planeta Kepler-16b

Některé planety neobíhají jedinou hvězdu, ale hned dvě hvězdy najednou. Podle nového výzkumu týmu University of Washington mají tyto takzvané cirkumbinární planety slušnou šanci, že je gravitační hrátky jejich hvězd odpálí do okolního vesmíru, jako míček při golfu.

Astronomové objevili tisíce těsných dvojhvězd, které se obíhají za kratší dobu než 10 dní. Nejdřív si mysleli, že u podobných dvojhvězd nemohou být žádné planety. Teď mají zase za to, že cirkumbinárních planet je vlastně málo. Známe jich totiž přibližně dva tucty.

Gravitační katapult exoplanet

David Fleming a jeho spolupracovníci nabízejí zajímavé vysvětlení, podle něhož těsné dvojhvězdy mohou sehrát roli katapultu a odpálit své planety. Podle jejich počítačových simulací by se takový odpal měl přihodit téměř všem exoplanetám těsných dvojhvězd.

TIP: Kepler-1647b: Největší známá planeta z těch, které obíhají kolem dvou hvězd

Podle Fleminga jsou sice planetární systémy těsných dvojhvězd atraktivní na pozorování a většina objevených cirkumbinárních planet obíhá v obyvatelných zónách, ale perspektivní obyvatelné planety bychom prý měli hledat raději někde jinde.

University of Washington