Měsíce Pluta pokrývá vodní led: Není ale všude stejný

17.06.2016 - Martin Reichman

Nové snímky pořízené sondou New Horizons potvrzují, že Plutovy měsíce jsou pokryty převážně vodním ledem. Není ale všude stejný

Kolem trpasličí planety Pluto obíhá celkem pět měsíců. Největší z nich je Charon, za ním následují Nix a Hydra, Styx a Kerberos. Vědci předpokládají, že všechny Plutovy satelity jsou pozůstatkem dávné vesmírné srážky a všechny by tak měly být „ukovány“ ze stejného materiálu. Data sesbíraná sondou New Horizons to ale potvrzují jen z části.

Nejnovější snímky ukazují, že podobně jako největší Plutův měsíc Charon, i Nix a Hydra jsou poryty převážně vodním ledem. Přestože jsou oba měsíce podobně velké (jejich průměr je 30 km a 70 km), míra jejich odrazivosti se různí. Ledová vrstva na měsíc Nix je podstatně čistší, než je tomu na Hydře. Čím je rozdíl v odrazivosti způsobený vědci zatím netuší.

Ke zbývajícím měsícům Styx a Kerberos nová data o odrazivosti zatím chybějí – předchozí pozorování ovšem ukazují, že i jejich povrch je tvořený převážně vodním a velmi čistým ledem.

• Zdroj fotografií: NASA/JHUAPL/SwRI