Pod hladinu Bajkalu byl spuštěn neutrinový teleskop: Má pomoci odkrýt záhady vesmíru

Vědci spustili do vod sibiřského jezera Bajkal jeden z největších podvodních teleskopů. Má sloužit k zachycení elementárních částic neutrin a pomoci odhalit tajemství vzniku galaxií a vesmíru

17.03.2021 - Stanislav Mihulka

Teleskopy, které pátrají po tajemstvích vesmíru, mohou být pozemní, mohou pracovat ve vesmírném prostoru a také mohou být podvodní. Například pod hladinou ruského jezera Bajkal pracuje už od roku 2003 neutrinový teleskop Baikal Deep Underwater Neutrino Telescope (BDUNT). Dočkal se několika vylepšení a od roku 2015 byl přestavován na větší a pokročilejší teleskop Baikal Gigaton Volume Detector (Baikal-GVD).

V sobotu 13. března ruští astronomové tento pokročilý neutrinový teleskop konečně spustili. Nachází se asi 4 kilometry od pobřeží, v hloubce 750 až 1 300 metrů. Teleskop tvoří ponořené provazce, na nichž jsou jako veliké korálky navlečeny detektory neutrin ze skla a nerezové oceli. Úkolem teleskopu Bajkal-GVD bude zaznamenávat proudy neutrin, které se na Zemi dostávají z vesmíru, z rodících se nebo umírajících galaxií a z různých hvězdných objektů.

Teleskop v jezeře

V současné době má teleskop Baikal-GVD své detektory zhruba v objemu poloviny kilometru krychlového. Během pár let by prý teleskop měl být rozšířen a bude zabírat zhruba kilometr krychlový. Podle ruských astronomů je jezero Bajkal pro umístění neutrinového teleskopu jedno z nejvhodnějších na světě.

TIP: Na dně Středozemního moře roste nový neutrinový teleskop

Důležitá je v tomto případě velká hloubka jezera Bajkal. Významnou roli hraje i jeho velmi průhledná voda, stejně jako to, že hladina Bajkalu bývá dva až dva a půl měsíce zamrzlá. Teleskop Baikal-GVD se stal největším neutrinovým teleskopem na severní polokouli. Největším neutrinovým teleskopem světa ovšem zůstává IceCube Neutrino Observatory, umístěný přímo na jižním pólu.

Bajkal-GVD