Na dně Středozemního moře roste nový neutrinový teleskop

23.05.2019 - Stanislav Mihulka

Na dně Středozemního moře bude fungovat unikátní observatoř. Zaměřit se má na nepolapitelná neutrina

<p>Vizualizace teleskopu KM3NeT pod hladinou Středozemního moře.</p>

Vizualizace teleskopu KM3NeT pod hladinou Středozemního moře.

Teleskopy, které slouží k pozorování téměř nepolapitelných částic neutrin, bývají postavené v extrémním prostředí, které zajistí odstínění jiných částic a rušivých vlivů. Platí to i pro nově budovaný teleskop KM3NeT nebo též Cubic Kilometre Neutrino Telescope, který vyrůstá na místě, kde byste určitě astronomickou observatoř nečekali – na dně Středozemního moře.

Neutrina jen velice neochotně a zřídka interagují s částicemi běžné hmoty. Když k tomu ale dojde v mořské vodě, objeví se záblesk Čerenkovova záření, který pak přístroje tohoto unikátního teleskopu mohou detekovat.

Teleskop KM3NeT v současnosti vyrůstá na dvou místech a nejspíš vznikne ještě třetí. Stanice u pobřeží francouzské Riviéry studuje především „místní“ neutrina, které přilétají hlavně od Slunce. Druhá stanice vyrůstá u pobřeží Sicílie a má na starost vysokoenergetická neutrina ze supernov, srážek neutronových hvězd a dalších extrémních vesmírných fenoménů.

Neutrinová observatoř na mořském dně

Teleskop KM3NeT ještě není dokončený. Až bude hotový, jeho detektory a další zařízení zaberou celkem asi 5 kilometrů krychlových Středozemního moře, na což ostatně odkazuje i název teleskopu. Stanice u francouzského a sicilského pobřeží již ale fungují s částí detektorů a sbírají data. Na rozdíl od obvyklých teleskopů KM3NeT nepozoruje oblohu, ale hledí naopak na mořské dno. Jenom neutrina totiž mohou prolétnout skrz Zemi a vletět do teleskopu „zespoda“.

TIP: Neutrinová observatoř IceCube se přidala k lovu na rychlé rádiové záblesky

KM3NeT není jedinou podobnou neutrinovou observatoří na světě. Stavba teleskopu navazuje na tři předchozí menší projekty ve Středozemním moři: ANTARES, NEMO a NESTOR. A na jižním pólu již nějakou dobu úspěšně pracuje Neutrinová observatoř IceCube. Až bude teleskop KM3NeT v plném provozu, společně s observatoří IceCube pokryjí celou oblohu a vytvoří globální virtuální neutrinovou observatoř.