Neutrinová observatoř IceCube se přidala k lovu na rychlé rádiové záblesky

28.09.2017 - Stanislav Mihulka

Podaří se někdy spojit rychlý rádiový záblesk s vysokoenergetickým neutrinem?

IceCube -<p>Observatoř IceCube na jižním pólu loví neutrina z hlubokého vesmíru</p>
IceCube -

Observatoř IceCube na jižním pólu loví neutrina z hlubokého vesmíru

Neutrinová observatoř IceCube, která se nachází v Antarktidě, kousek od jižního pólu, je skvělá na detekci vysokoenergetických neutrin z vesmíru. Detektor neutrin tvoří 5 160 optických modulů, které jsou rozmístěné asi v jednom kilometru krychlovém antarktického ledu.

Vědce napadlo, že by observatoř IceCube mohla přispět k vyřešení záhady rychlých rádiových záblesků, tedy velmi krátkých a velmi energetických impulsů v rádiové oblasti spektra, které jsme před časem objevili na obloze.

Souvisejí rychlé rádiové záblesky s kosmickými neutriny?

Pokud by se totiž detektoru neutrin IceCube povedlo propojit tajemné rychlé rádiové záblesky s extrémními neutriny, byl by to velký úspěch. Jestliže zdroje rychlých rádiových záblesků vyzařují vysokoenergetická neutrina, tak by to mohlo vyjasnit řadu otázek jak u rychlých rádiových záblesků, tak i u neutrin.

TIP: Extrémní událost: Observatoř Swift vystopovala srážku neutronových hvězd

Podle Justina Vandenbrouckeho z Wisconsinské univerzity a jeho kolegů jsou vysokoenergetická neutrina a rádiové záblesky jedněmi z nejvíce fascinujících záhad dnešní astrofyziky. Bylo by skvělé je propojit. Badatelé přiznávají, že se jim to zatím nepodařilo. Nespojili s rychlými rádiovými záblesky ani jedno neutrino detekované na IceCube. Ale nevzdávají to.

University of Wisconsin