Pod křídly kondorů: Divukrásná pohádka ekvádorského parku Sangay

09.01.2018 - Kateřina Helán Vašků

Tropické pralesy s pestrobarevnými papoušky i s jaguáry, ledovce a křišťálová horská jezera, nad nimiž se majestátně vznášejí kondoři. Příroda s faunou a flórou tak bohatou, že se ji ještě zdaleka nepodařilo kompletně popsat. Vítejte v národním parku Sangay v srdci Ekvádoru

Vulkán Sangay se tyčí do výše 5 230 m n. m. a patří k nejaktivnějším sopkám na planetě. V parku našel útočiště rovněž kondor andský. Žije v nadmořských výškách až 5 000 metrů a rozpětí jeho křídel dosahuje i 3,2 metru.

Pokud bychom na Zemi hledali místo, kde příroda obzvlášť nešetřila krásou a rozmanitostí druhů, figuroval by jihoamerický národní park Sangay zcela jistě na předních příčkách. Jen stěží jinde narazíme na tak pestrou krajinu a jen málokde na planetě lze na jediném chráněném území potkat medvěda, jaguára, ocelota, vzácné papoušky či kondora

Unikát posetý jezery

Ekvádorský park Sangay zasahuje do provincií Morona Santiago, Chimborazo a Tungurahua. Jeho tvář do značné míry formují tři sopky: Tungurahua (s nadmořskou výškou 5 016 m), Sangay (5 230 m) a El Altar (5 319 m), přičemž druhá zmíněná patří k nejaktivnějším vulkánům světa.

Chráněné území se rozkládá v nadmořských výškách 900–5 319 m, a vzniká tak škála nejrůznějších ekosystémů – včetně deštných pralesů, horských pastvin, ledovců i mokřadů s 327 jezery o celkové rozloze přes 30 km². Přírodní památka zahrnuje také jednu z největších ekvádorských oblastí „páramo“, jež se vyznačují zvláštní vegetací bující na vysokohorských pastvinách.

Životodárná láva

Právě činné sopky významně ovlivňují druhové složení vegetace, která je navíc z 85 % původní. Například mnoho rostlin z párama se přizpůsobilo chladným podmínkám a vyvinulo si zvláštní způsob, jak zachycovat vodu. Ačkoliv vědci tamní vegetaci ještě zdaleka nepopsali v celé její různorodosti, podle předpokladů se v parku vyskytují až tři tisíce druhů rostlin a mnoho z nich patří k endemitům – nenajdeme je nikde jinde na světě

Bohatá vegetace vytváří vhodné životní podmínky pro ohromné množství živočichů: V současnosti se jedná o 107 druhů savců, 430 ptáků, 33 obojživelníků či 17 druhů ryb. Řada z nich se přitom řadí k ohroženým – oblast představuje jedno z posledních útočišť tapíra horského a pyšní se i největší světovou populací medvěda brýlatého neboli andského. V lesích se však můžete setkat také s tapírem jihoamerickým, jelencem běloocasým, ocelotem či jaguárem americkým. Zvednete-li pak hlavu k oblakům, možná spatříte spoustu vzácných papoušků, tukanů, a v některých místech třeba i andského kondora.