Podle statistických odhadů roste na Zemi 73 274 druhů stromů

Díky exaktnějším statistickým metodám zpřesnili botanikové odhad počtu stromů rostoucích na Zemi: Jednotlivých druhů je o 14 % víc, než se předpokládalo. Přes devět tisíc z celkových zhruba 73 tisíc druhů však teprve čeká na objevení

27.05.2022 - Barbora Jelínková

V nedávné studii zkombinovali vědci z Purdueovy univerzity údaje o výskytu a počtu stromů ze dvou celosvětových databází: Globální iniciativy lesní biodiverzity a tzv. TreeChange, jež sbírá data přímo v terénu. K odhadu celkového množství pak využili pokročilejší statistické techniky, včetně metody vynalezené známým matematikem Alanem Turingem za druhé světové války. Výsledný katalog čítá 73 274 druhů, přičemž zhruba 9 200 z nich dosud nebylo popsáno. Ve srovnání s předchozími odhady je zmíněné číslo o 14 % vyšší.

Pokladnice druhů

Podle autorů studie se až 40 % dosud neznámých stromů nachází v Jižní Americe. Právě místní tropické pralesy představují pokladnici biodiverzity, která ještě ani zdaleka nevydala všechna svá tajemství: Nový rostlinný či živočišný druh tam vědci objeví v průměru každý třetí den. Jen pokud jde o stromy, podařilo se jich zatím popsat na 27 tisíc. Polovinu z uvedeného množství přitom tvoří endemity – nerostou tedy nikde jinde na Zemi – a necelá třetina navíc patří mezi vzácné či ohrožené. „Nových“ druhů by pak zřejmě mohly jihoamerické pralesy ukrývat až na čtyři tisíce.

Skládání puzzle

Největší šance na přepisování botanických atlasů skýtají dle vědců vlhké lesy Amazonské pánve, ale rovněž porosty ve větších nadmořských výškách And. „Počítat stromy je jako skládat puzzle, jehož dílky jsou rozeseté po celé zeměkouli,“ přibližuje náročný proces spoluautor práce Ťing-ťing Liang z Globální iniciativy lesní biodiverzity.

TIP: Šedesátiletý Bangladéšan již půl století vysazuje každý den jeden strom

Prvořadý cíl botaniků nyní zní zaměřit se na ochranu zmíněných druhů, zejména s ohledem na aktuální hrozby ze strany člověka: Kromě klimatických změn představuje pro křehký ekosystém riziko hlavně extrémní tempo odlesňování.