Poloviční úspěch: Novozélandští Rocket Lab vypustili svou první raketu

Lehká nosná raketa Electron z uhlíkových kompozitů a 3D tištěných součástek se hlásí o slovo v letech do vesmíru

30.05.2017 - Stanislav Mihulka

Čtvrtek 25. května se stal důležitým dnem v dobývání vesmíru pro Nový Zéland. Místní společnost Rocket Lab vypustila svou první „kapesní“ nosnou raketu Electron. Podle hodnocení šéfa Rocket Lab Petera Becka to byl poloviční úspěch.

Raketa Electron se úspěšně odlepila od země, první i druhý stupeň se oddělily podle plánu, ale horní stupeň rakety se nedostal na zamýšlenou oběžnou dráhu ve výšce 500 kilometrů nad Zemí. Podle předběžných odhadů vystoupal asi jenom do poloviční výšky.

Po druhé to bude ještě lepší

Beck a jeho spolupracovníci jsou ale s prvním testem své rakety spokojeni a pokračují v přípravách na druhý start rakety Electron, který plánují na letošní léto. Od toho jsou podle nich letové testy, aby v nich inženýři sebrali co nejvíce dat a vychytali všechny možné problémy. Stejně tak firma pokračuje v přípravách vlastního kosmodromu na Novém Zélandu.

TIP: Čína úspěšně vyzkoušela svou zatím největší nosnou raketu Dlouhý pochod 5

Raketa Electron měří pouhých 17 metrů a váží 10,5 tuny. Je postavena z uhlíkových kompozitů a 3D tištěných komponent. Pohání ji směs kapalného kyslíku a kerosenu. Měla by se stát lehkou a levnou variantou k vynášení miniaturních satelitů typu cubesat do vesmíru. Na oběžnou dráhu ve výšce kolem 500 kilometrů vynese zhruba 150 kg nákladu. Jeden start rakety Electron vyjde na 4,9 milionů dolarů (cca 116 milionů Kč).

Rocket Lab