Pozdrav minulosti: V bílých útesech Doveru spočívají fosilizované mikrometeority

14.09.2017 - Stanislav Mihulka

V pozemských horninách nejsou uloženy jen miliony let staré záznamy života na Zemi, lze v nich nalézt i miliony let staré zprávy z vesmíru

Dover -<p>Horniny slavných bílých útesů v Doveru vznikly ve druhohorách</p>
Dover -

Horniny slavných bílých útesů v Doveru vznikly ve druhohorách

Fosilní horniny nemusejí ukrývat jen dinosaury a přesličky. Výzkumníci Královské univerzity v Londýně analyzovali horniny proslulých bílých útesů v Doveru a objevili v nich fosilní mikrometeority.

Dotyčné horniny vznikly v období křídy, tedy na sklonky druhohor. Nalezené mikrometeority pocházejí z vrstvy, která je stará přibližně 87 milionů let. Jsou tedy starší, než například slavný dinosauří predátor T. rex.

Vedoucí výzkumu Martin Suttle podotýká, že stejně jako fosilie organismů mohou vypovídat o době a prostředí, v němž vznikly, tak i fosilní mikrometeority mohou poskytnout zajímavé informace o sluneční soustavě té doby.

Fosilní kosmický prach

Naše planeta je neustále zasypávána kosmickým prachem. V dnešní době se do pozemské atmosféry dostane asi 40 tun kosmického prachu denně. Proto je možné předpokládat, že se kosmický prach objeví i v usazených horninách, jako jsou právě bílé útesy v Doveru.

TIP: Bezpečné přistání: Kosmický prach dopadající na Zemi brzdí bublinové padáky

Problém je v tom, že geologické procesy, které během milionů let působí na horniny, mohou zkomplikovat hledání částic kosmického prachu. V případě hornin z bílých útesů se to ale naštěstí povedlo.

IFL Science, Earth and Planetary Science Letters