Pozoruhodný Bashanosaurus je zřejmě nejstarší ze všech známých stegosaurů

Primitivní stegosaurus Bashanosaurus zřejmě stál na počátku evoluce celé skupiny stegosaurů. Jeho pozůstatky objevili paleontologové v Číně

06.03.2022 - Stanislav Mihulka

Čína se opět blýskla jako naleziště úchvatných druhohorních dinosaurů. V roce 2016 byl v Čchung-čchingu ve střední Číně objeven doposud neznámý druh stegosaura a podle všeho jde o velmi cenný nález. Je to zřejmě nejstarší známý stegosaurus v Asii a možná nejstarší stegosaurus na světě.

Pradědeček stegosaurus

Stegosauři byli obrnění ptakopánví býložraví dinosauři druhé poloviny druhohor, kteří se podobali rovněž silně obrněným ankylosaurům. Na rozdíl od nich tolik nespoléhali na „tělní pancíř“, ale na až bizarní sestavy rozmanitých bodců a plátů. Stegosauři se objevili během střední jury, o jejich počátcích toho ale mnoho nevíme.

Nově objevený dinosaurus nese jméno Bashanosaurus primitivus (čili „Bashanský ještěr"), podle názvu místa nálezu – dnešní Čchung-čching vyrostl na místě dřívějšího Bashanu, považovaného za jednu z kolébek moderní čínské civilizace. Bashanosaurus žil asi před 168 miliony let, v období střední jury. Paleontologové se domnívají, že sehrál roli na počátku evoluce celé skupiny stegosaurů.

TIP: Poslední večeře rytíře křídy: Co měla k jídlu borealopelta?

Bashanosaurus byl rovněž chráněný svérázným brněním, které se ale v některých znacích lišilo od brnění jiných stegosaurů období jury. Zároveň ovšem sdílelo některé podobnosti s ranými obrněnými dinosaury, jako byl Scelidosaurus, který žil počátkem období jury. Paleontologům tento nález potvrdil, že stegosauři vznikli někdy v první polovině jury a že Čína zpočátku byla centrem jejich diverzity, od střední jury až do počátku období křídy.