Pozvánka do budoucnosti: Boeing připravuje hypersonické dopravní letadlo

29.06.2018 - Stanislav Mihulka

Nadzvukové letouny už nejsou dost rychlé. Dočkáme se hypersonické dopravy?

<p>Koncept hypersonického dopravního letounu společnosti Boeing</p>

Koncept hypersonického dopravního letounu společnosti Boeing


Reklama

Hypersonické technologie jsou v dnešní době stále ještě v plenkách. Hypersonických rychlostí dosahují kosmické lodě, a také existuje pár experimentů ve vojenském i civilním výzkumu. Hypersonické stroje jsou ale velmi slibné, takže se o ně zajímají i zavedení výrobci letounů.

Například společnost Boeing vyvíjí základní technologie pro hypersonický letoun a zároveň zkoumá možnosti využití takového stroje. Hypersonické letouny by měly létat rychlostí minimálně Mach 5 a pasažéry by mohly vozit tak za 20 až 30 let.

TIP: Revoluční letoun: Stroje s motory SABRE budou pětkrát rychlejší než zvuk

Z nově představeného konceptu hypersonického letounu je patrné, že by měl vozit 32 pasažérů. Protáhlý tvar letounu s ostrým „nosem“ připomíná slavný nadzvukový letoun Concorde. Délka zadní části letounu ukazuje na to, že by mohl být poháněn kryogenním vodíkem. 

Reklama

  • Zdroj textu:

    Boeing

  • Zdroj fotografií: Boeing

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Charles Ponzi (1882–1949) ve dvacátých letech 20. století. (foto: Wikimedia Commons, Mgreason, CC0)

Historie

Šamana si veřejnost bude moci společně s originály venuší nalezených na území Moravy (i té nejslavnější Věstonické) na vlastní oči prohlédnout na výstavě Nejstarší šperky a ozdoby těla v Pavilonu Anthropos od 19. srpna 2022. (foto: Moravské zemské muzeum, Jan Cága, CC BY 4.0)

Zajímavosti

Samečci australských delfínů Sousa sahulensis nabízejí samičkám dar, který nelze prakticky využít, ale slouží jako důkaz síly a zdatnosti. (foto: Shutterstock)

Příroda

Protoplanetární disk u mladé hvězdy FU Orionis. (ilustrace: NASA/JPL-Caltech, CC0)

Vesmír

Kosterní pozůstatky uvnitř pohřební jeskyně Hagios Charalambos. (foto: INSTAP Academic Press, BetancourtCC BY 4.0)

Věda

Legenda aviatiky

Louise Blériota není ve světě létání potřeba představovat – do dějin se zapsal už v roce 1909 jako první člověk, který v letadle překonal kanál La Manche. Nemusíme asi dodávat, že šlo o stroj vlastní konstrukce, jehož repliku nesoucí název Blériot XI je dnes možné obdivovat na různých leteckých dnech po celé Evropě.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907