Přátelství s výhodami: Sex s neandertálci nám pomohl zvládat viry

08.10.2018 - Stanislav Mihulka

Není žádným tajemstvím, že lidé měli sex s neandertálci. Již méně se ví, že toto vzájemné sblížení prospělo naší imunitě

<p>Lidé si vypůjčili geny od neandertálců</p>

Lidé si vypůjčili geny od neandertálců

Neandertálci jsou našimi nejbližšími příbuznými. Oddělili jsme se od sebe asi před 800 až 500 tisíci lety. Naše druhy se poté opět setkaly až po stovkách tisíců let. Po tu dobu žili neandertálci mimo Afriku a jejich imunitní systém se přizpůsoboval infekcím v novém prostředí.

Genetici nedávno zjistili, že lidé měli během setkání s neandertálci sex. S našimi předky se zkřížili nejméně dvakrát v posledních 100 tisících letech. Přitom si vyměnili viry, ale i genetické nástroje k jejich zvládání, obsažené v DNA.

TIP: Před 30 tisíci lety jsme se křížili s neandertálci. Jejich geny ale postupně mizí

Když předkové lidí vyrazili z Afriky a setkali se s neandertálci, potkali se i s novými viry, na které náš imunitní systém nebyl zvyklý. Naštěstí nám pomohl sex s neandertálci, jejichž DNA nám vylepšila obranu proti virům. A neandertálci tak díky tomu vlastně žijí dodnes, alespoň z části, v našem genomu.