Před 11,5 miliardami let byl největší strukturou vesmíru obrovský oblak vodíku

06.04.2017 - Stanislav Mihulka

Japonští vědci objevili obří mračno vodíku. Jeho velikost odpovídá zhruba 1 600 Mléčným drahám

Enormní oblak vodíku -<p>Vědci objevili ohromnou strukturu z dávného vesmíru</p>
Enormní oblak vodíku -

Vědci objevili ohromnou strukturu z dávného vesmíru

Japonští astronomové pozorovali vesmír teleskopem Subaru na Havaji a objevili skutečně enormní mračno neutrálního vodíku. Rozprostírá se na vzdálenost 160 milionů světelných let.

Gigantické mračno existovalo ve vesmíru před 11,5 miliardami let. Je velké i v kosmickém měřítku. Jeho rozměry odpovídají 80 násobku vzdálenosti mezi Mléčnou dráhou a Galaxií v Andromedě anebo 1 600 galaxiím velikosti Mléčné dráhy položených vedle sebe.

Astronomové původně studovali proto-nadkupu galaxií SSA22. Vědci očekávali, že zde nějaká oblaka plynu najdou, jejich objev byl ale velkým překvapením. Objevené gigantické mračno hustého plynu zasahuje mnohem dál, než to bývá obvyklé u podobných nadkup galaxií.

Gigantický oblak z mladého vesmíru

V objevu sehrálo klíčovou roli zařízení Hyper Suprime-Cam (HSC), které je vybaveno 900megapixelovou ultra širokoúhlou optikou. Na teleskop Subaru ho nainstalovali teprve v roce 2014. Podle vědců je pro pozorování tohoto typu Hyper Suprime-Cam ideální.

TIP: Molekulární mračno Sagittarius B2 je smrdutou chemickou laboratoří

Tak velké mračno v tak mladém vesmíru příliš nesedí na standardní kosmologické modely. Proto se nejspíše stane velmi zajímavým objektem pro další pozorování a detailní výzkum.

IFL Science, Osaka Sangyo University