Předpověď o vymírání druhů: Které přežijí a které naopak nejspíš zmizí?

19.05.2021 - Zuzana Teličková

Výzkumný tým z jihoanglické University of Southampton si vzal za cíl předpovědět, která zvířata jsou v budoucnu nejvíce ohrožena vyhynutím. Závěry studie jsou možná překvapující, ale zároveň logické – v budoucnu se bude dařit spíše menším zvířatům a podle tohoto modelu bude postupovat i evoluční vývoj obecně.

<p>Zatímco třeba pískomilům a vrabcům věští vědci relativně zářnou budoucnost, o osud orlů okrových a nosorožců dvourohých mají vážné obavy.</p>

Vědci si vybrali celkem 15 484 druhů ptáků a suchozemských savců, u nichž vzali v úvahu tělesnou hmotnost, početnost jejich vrhu či snůšky, šíři přirozeného prostředí, složení potravy a dobu, která v rámci druhu odděluje dvě generace. Pomocí statistických modelů pak výzkumníci zpracovali předpověď, v níž byly zahrnuty také údaje o ohrožených druzích z Červeného seznamu IUCN.

Zvířata se budou zmenšovat

Obecný závěr předpovědi zní, že v budoucnu se bude dařit především malým, rychle žijícím hmyzožravým zvířatům s vysokou plodností, která se dokážou přizpůsobit mnoha různým typům prostředí. Mezi tyto „vítěze budoucnosti“ patří především hlodavci a zpěvní ptáci, jako například pískomil menší (Gerbillus nanus) a vrabec bělohrdlý (Plocepasser mahali)

Méně přizpůsobivé dlouhověké druhy, které mají speciální požadavky na prostředí, se pravděpodobně stanou oběťmi současného vývoje. Mezi nimi bude podle vědců například orel okrový (Aquila rapax) nebo nosorožec dvourohý (Diceros bicornis). Výsledky by neměly být zdrojem tragických závěrů, ale spíše pobídkou k zacíleným ochranářským opatřením.

TIP: Empatická zvířata: Příteli v nouzi pomáhají sloni ale i třeba delfíni

Statistické modely kromě toho předpověděly, že během následujících 100 let průměrná hmotnost savců poklesne o 25 %. To je velké zrychlení trendu, když vezmeme v úvahu, že za posledních 130 000 let (od poslední doby meziledové) se druhy zmenšily jen o 14 %.