Překvapení: Analýza DNA šperků ze slonoviny v Kambodži odhalila mamuta

Mamuti sice vyhynuli před několika tisíci lety, s jejich slonovinou se ale stále čile obchoduje

09.01.2019 - Stanislav Mihulka

Britská vláda společně s vědci intenzivně bojuje proti černému obchodu se slonovinou, který vede k vybíjení zbývajících slonů. Součástí jejich snah jsou i testy DNA rozmanitých produktů ze slonoviny, s jejichž pomocí zjišťují původ slonoviny a snaží se tak určit střediska obchodu s touto krvavou komoditou.

Britský tým nedávno prozkoumal bižuterii ze slonoviny, která pocházela od prodejců v Kambodži. Právě Kambodža představuje významný trh na cestě pašované slonoviny od pytláků v Africe k zákazníkům v Asii. Většina testovaných vzorků podle očekávání obsahovala DNA slonů indických i slonů afrických.

TIP: Sibiřské bílé zlato: Jak se žije lovcům mamutů z 21. století

Několik vzorků slonoviny ale vědce podle jejich slov překvapilo. Vůbec totiž nešlo o slonovinu slonů, nýbrž mamutů. Vědci předpokládají, že v budoucnu se zřejmě budou výrobky z mamutích klů, vydávané za slonovinu, objevovat stále častěji. Cena slonoviny totiž dosahuje astronomických výšek, takže se hledačům mamutích klů vyplatí prohledávat polární pustiny a prodávat nalezené mamutí fosilie jako slonovinu.

BBC News