Překvapení: NASA zařízla projekt jediného lunárního robotického roveru

02.05.2018 - Stanislav Mihulka

Rover Resource Prospector se po Měsíci nejspíš neprojede. Roky příprav byly zbytečné

<p>Měsíční rover na snímku expedice Apollo 17</p>

Měsíční rover na snímku expedice Apollo 17

Rozhodnutí americké kosmické agentuy NASA rozhodně nepotěšilo vědce, kteří se zabývají výzkumem Měsíce. Bez ohledu na nadšení prezidenta Trumpa pro výzkum našeho souputníka totiž NASA zrušila projekt vývoje aktuálně jediného amerického robotického měsíčního vozidla.

Pro tým mise Resource Prospector bylo rozhodnutí doslova šokem několik let trvající vývoj robotického průzkumníka, který se měl zaměřit na polární oblast Měsíce, končí. Vědci mají projekt uzavřít do konce května.

Robotický průzkumník Měsíce

Rover Resource Prospector byl unikátní projekt. Jako jediný z připravovaných měsíčních misí cílil právě na velmi zajímavou polární oblast. Na cestu měl vyrazit v roce 2022, jako první mise NASA na povrch Měsíce od roku 1972. A také jako vůbec první americká robotická mise na Měsíci.

TIP: Dobrá zpráva: Na budoucí kolonisty čekají na Měsíci ohromné zásoby vody

Plánovaný robotický rover měl detailně zkoumat měsíční povrch. Hledat měl především vodu, vodík a kyslík. Vedení NASA prohlásilo, že některé přístroje, původně určené pro robota Resource Prospector, by mohly letět na Měsíc s některou další misí.