Překvapivá léčba: Fekální transplantace pomáhají s melanomy

07.02.2021 - Stanislav Mihulka

Úspěch či neúspěch imunoterapie nádorů mohou významně ovlivnit střevní bakterie pacienta

V poslední době se stále častěji ukazuje, že se společenstva střevních bakterií, tedy mikrobiom, podílejí na mnoha procesech v lidském těle, včetně léčebných zákroků. Někdy je až šokující, jak daleko v těle mikrobiom „dosáhne“. Potvrzuje to i nedávný výzkum odborníků americké University of Pittsburgh, který se týkal vztahu mezi mikrobiomem a léčbou melanomu, tedy rakoviny kůže.

Výzkum se týkal protinádorového přípravku, který je inhibitorem imunitního proteinu PD-1 (programed cell death 1). Tato léčba, která představuje jednu z variant imunoterapie nádorů, může být velmi účinná. Experimenty ale ukazují, že funguje asi jen u čtvrtiny pacientů. Americké vědce přitom zaujal výzkum z roku 2017, podle kterého se na účinnosti léčby inhibitorem PD-1 podílejí střevní bakterie. Tehdy se totiž ukázalo, že léčba antibiotiky, která zničí určité střevní bakterie, významně zhorší účinnost těchto protinádorových léků.

TIP: Některé střevní bakterie omezují účinnost léků na Parkinsonovu chorobu

Badatelé nejprve zjistili, kteří pacienti příznivě reagují na léčbu inhibitorem PD-1. Pak jim odebrali fekální hmotu a transplantovali ji myším s melanomem. U těchto myší pak následně úspěšně zafungovala léčba inhibitorem PD-1. Když odebrali fekální hmotu pacientům, kteří předtím užívali antibiotika, tak se tento příznivý účinek nedostavil. Vše nasvědčuje tomu, že s mikrobiomem budeme muset v léčbě nádorů do budoucna počítat.

New Atlas