Překvapivé zjištění: Prstence jsou ve Sluneční soustavě mnohem častější

23.11.2018 - Stanislav Mihulka

Prstence nejsou výsadou výhradně plynných planet. Najdeme je i u podstatně menších vesmírných objektů...

<p>Asteroid s prstencem</p>

Asteroid s prstencem

Když je řeč o planetách a prstencích, každému se nejspíš jako první vybaví planeta Saturn. Její prstence jsou opravdu mimořádně nápadné a krásné. Astronomové postupně objevili méně výrazné prstence u Jupiteru, Uranu a Neptunu, takže řada lidí dospěla k závěru, že prstence jsou typickým znakem jen velkých plynných planet. Nové objevy ale ukazují, že to nemusí být pravda.

Maryame El Moutamid z Cornellovy univerzity a její kolegové tvrdí, že prstence jsou ve skutečnosti ve Sluneční soustavě mnohem častější. Své prstence mají totiž podle všeho planetka Chariklo a trpasličí planeta Haumea. Podle El Moutamidové bude podobných případů určitě ještě daleko více.

Planetky s prstenci

Asteroid 10199 Chariklo je největší známý kentaur, tedy těleso na nápadně výstředné dráze mezi planetami Jupiter a Neptun. Jde o kamennou planetku nepravidelného tvaru, jehož průměr kolísá mezi 200 až 300 kilometry. Vědci se domnívají, že na jejím povrchu je mohutná hora, která ovlivňuje gravitační pole celé planetky.

TIP: Jak se zformovaly prstence kolem planet?

Trpasličí planeta Haumea obíhá Slunce v Kuiperově pásu, tedy za oběžnou dráhou Neptunu. Podle toho, co víme, jde o velmi protáhlé těleso s vysokou hustotou, které rychle rotuje. Rozměry Haumei jsou přitom asi 2000 × 1500 × 1000 kilometrů. Badatelé se domnívají, že právě netradiční tvary těchto těles mohou souviset s jejich prstenci.

Cornell University