Překvapivý objev: Vodní světy jsou ve vesmíru mnohem běžnější

Analýzy hustoty exoplanet u červených trpaslíků odhalily populaci světů s vysokým podílem vody. Podle vědců to značí, že vodních světů je ve vesmíru nejspíš mnohem více, než se doposud předpokládalo

12.09.2022 - Stanislav Mihulka

Přibližně 73 procent hvězd Mléčné dráhy jsou červení trpaslíci. Ve srovnání s naším Sluncem jde o chladné a jen málo zářivé hvězdy. Přesto mají své planetární systémy, které podle všeho hostí podstatnou část planet Mléčné dráhy. Podle výsledků nového výzkumu, který se týkal planet červených trpaslíků, se zdá, že v naší Galaxii je podstatně víc „vodních“ exoplanet.

Americký astronom Rafael Luque z Chicagské univerzity a jeho španělský kolega Enric Pallé studovali hustotu 43 exoplanet, které obíhají kolem červených trpaslíků. Používali k tomu údaje o velikosti a hmotnosti exoplanet, které lze odvodit z astronomických pozorování, obvykle náročných a na hranicích možností dnešních přístrojů.

Světy plné vody

Exoplanety u červených trpaslíků se obvykle dělí na kamenné světy a plynné planety s mohutnou atmosférou. Luque a Pallé ale zjistili, že se mezi jejich planetami rýsuje třetí skupina. Jde o světy s příliš vysokou hustotou na to, aby byly plynné, ale zároveň ne tak vysokou hustotou, aby mohlo jít o kamenné planety, jakou je například Země.

Podle vědců to znamená, hmotu těchto exoplanet zčásti tvoří látky s nižší hustotou než horniny, což by měla být především voda. Zároveň se ale zdá, že nejde povrchovou vodu, protože zkoumané exoplanety obíhají blízko svých hvězd a voda by se na jejich povrchu pravděpodobně neudržela.

TIP: Nadějný svět: Astronomové našli vodu na exoplanetě v obyvatelné zóně

Patrně tak jde o planety podobné Jupiterově měsíci Ganymedu, který je zhruba z poloviny tvořený vodou, z velké části ukrytou pod vnější vrstvou hornin a ledu. „Bylo překvapením, že jsme našli důkazy přítomnosti mnoha vodních světů u nejběžnějšího typu hvězd v Mléčné dráze,“ říká Luque. „Mohlo by to mít velký význam pro pátrání po obyvatelných světech.“