Nadějný svět: Astronomové našli vodu na exoplanetě v obyvatelné zóně

13.09.2019 - Stanislav Mihulka

Atmosféra superzemě K2-18b obsahuje množství vody. Jde o první známou exoplanetu s vodou v obyvatelné zóně

<p>Vizualizace exoplanety K2-18b</p>

Vizualizace exoplanety K2-18b

Vědci i nadšenci doufají, že dříve či později ve vesmíru objevíme planetu, která bude vhodná pro život našeho typu. Nebo dokonce celou řadu takových planet. Teď nás k tomuto cíli zase o něco přiblížil tým astronomů britské University College London, který jako první objevil vodu v atmosféře exoplanety v obyvatelné zóně. Vědci k tomu využili data Hubbleova vesmírného dalekohledu.

Jde o superzemi K2-18b, která se nachází ve vzdálenosti 110 světelných let. Obíhá červeného trpaslíka a jeden oběh dokončí za 33 dní. Její oběžná dráha je sice podstatně blíže hvězdě, než v případě Země a Slunce, mateřská hvězda této planety ale zároveň září mnohem slaběji než Slunce. Exoplaneta K2-18b ve skutečnosti obíhá v obyvatelné zóně dotyčné hvězdy, takže by tam teoreticky mohlo být prostředí podobné Zemi.

Obyvatelná superzemě?

Podle vědců planeta K2-18b není věrnou kopií Země. Je podstatně větší a těžší, a zřejmě má i atmosféru odlišného složení. To ale nevylučuje, že by mohlo jít o obyvatelný svět. Víme, že planeta má hustotu zhruba jako náš Mars, takže velmi pravděpodobně jde o terestrickou planetu s pevným povrchem. Podle vědců by na ní mohly panovat teploty okolo 0 °C.

TIP: Úspěch dobrovolníků: Amatérští vědci objevili superzemi v obyvatelné zóně

Badatelé zdůrazňují, že objev vody v atmosféře planety K2-18b ještě neznamená, že bude kapalná voda i na jejím povrchu. Zároveň ale očekávají, že podobných slibných superzemí, u nichž je šance, že by mohly být obyvatelné, bude do budoucna přibývat. Zatím vše nasvědčuje tomu, že právě superzemě jsou v Mléčné dráze velmi častým typem planet, a červení trpaslíci, jako je hvězda K2-18, jsou zase daleko nejčastějším typem hvězd naší Galaxie.

University College London